Datasikkerhed
Kriminalitet

Guldborgsund Kommune udsat for hackerangreb

1,4 millioner kroner. Så mange penge er det lykkedes hackere at trække ud af Guldborgsund Kommune i perioden 3. november til 12. december. Det skriver Guldborgsund Kommune i en pressemeddelelse.

Foto: Colourbox

18. 12. 2023 - kl. 14:19
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Hackere har skaffet sig adgang til en medarbejders mail-konto, som de har brugt til overføre penge til flere konti i europæiske banker. Det er sket ved, at der fra den hackede mail-konto er blevet sendt fakturaer til kommunens økonomiafdeling til videre betaling. I alt er der overført cirka 1,4 millioner kroner.

De pågældende mails har været identiske med Guldborgsund Kommunes mailskabelon, og hackerne har haft indgående kendskab til kommunens arbejde. Betalingerne vedrører nemlig alle konkrete EU-projekter, som kommunen er en del af, og hackerne har i deres korrespondance med økonomiafdelingen brugt relevante og korrekte oplysninger om kommunens overførsels- og konteringsforhold.