Økonomi
Ældre
Dagtilbud

Esbjerg ville unødigt bureaukrati til livs, men der var intet at komme efter

Esbjerg Kommune gik på jagt efter unødvendigt bureaukrati i egne rækker, men der var næsten intet at komme efter. Nu mangler kommunen 14 millioner. Borgmester og udvalgsformænd efterlyser handling fra staten.

Foto: Colourbox

19. 12. 2023 - kl. 13:23
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Siden juni 2022 har Esbjerg Kommune gennemgået regler og vejledninger på ældre- og dagtilbudsområdet for at finde ud af, hvilke der er nødvendige, og hvilke der blot bidrager til en unødvendig bureaukratisering.

Der skal nemlig ryddes op i kommunernes – og i statens – unødvendige regler. Det besluttede KL sammen med regeringen i økonomiaftalen for 2024 med et mål om at frigøre ressourcer til varme hænder. I alt skal udgifterne til administration i kommunerne reduceres med 700 millioner kroner i 2024. Esbjergs andel lyder på 14 millioner kroner.