Klima

Sandsække og watertubes: Kommunerne er klar til Pia

Stormen Pia byder på heftig vind og stigende vandstande både torsdag og fredag. Onsdag gjorde kommunerne sig klar med sandsække, watertubes og evakueringer.

Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix

20. 12. 2023 - kl. 16:35
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Det er blot et par måneder siden, store dele af landet blev ramt af den værste stormflod i mere end 100 år, og de store skader, den medførte, er endnu ikke blevet gjort op.

Nu rammer endnu en vild omgang vind og vand, når stormen Pia suser over Danmark. Og mens det ikke forventes at blive lige så slemt lige så mange steder som i oktober, kan det blive voldsomt, og der er god grund til at forberede sig.

Onsdag gik flere kommuner i gang med at dele sandsække ud til borgerne og lægge watertubes ud for at dæmme op for vandmasserne.