Rekruttering
Beskæftigelse
Arbejdsmarked

Udenlandsk arbejdskraft driver vækst i beskæftigelse: – Der er sket et stemningsskift

I 39 kommuner har udenlandsk arbejdskraft drevet beskæftigelsesvæksten. Man kommer ikke uden om at se ud over landets grænser, hvis der skal være arbejdskraft nok til velfærden, mener KL-formand Martin Damm (V), der oplever et stemningsskift blandt danskerne. I Aalborg lykkes kommunen i højere grad med at få ikke-vestlige indvandrerkvinder ud på arbejdsmarkedet.

20. 12. 2023 - kl. 13:23
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Over det seneste halve år har beskæftigelsen slået rekord efter rekord. Ledigheden er banket næsten helt i bund, og der er ikke mange flere danskere uden for arbejdsmarkedet, man kan hive ind.

I en lang række kommuner er det da også udenlandsk arbejdskraft, der står bag væksten i beskæftigelse de seneste 10 år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.