Byudvikling

Borgmestre med opfordring: Køb julegaverne lokalt

Flere køber julegaverne på nettet, men der er brug for, at borgerne bakker op om det lokale butiksliv, lyder det fra flere borgmestre

21. 12. 2023 - kl. 14:11
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Der er ikke længe til juleaften med masser af julehygge, julemad og julegaver. Og netop julegaveindkøbene kan være en god anledning til at støtte det lokale handelsliv, selvom det måske er lettere at købe gaverne online.

En analyse fra Dansk Erhverv viser, at flere julehandler på nettet, og at de, der handler på nettet, handler mere end sidste år. I år vil 15 procent af dem, der handler julegaver, julepynt og julemad, købe mellem 76 og 100 procent af deres varer online.

– Alt i alt tyder det på, at vi får et ganske flot onlinejulesalg, og det luner helt sikkert hos netbutikkerne, som har haft et presset år, siger Niels Raulund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Men det er ikke kun netbutikkerne, der er pressede. Det er de fysiske butikker også. Derfor har flere borgmestre i løbet af december været ude for at opfordre til, at man køber sine julegaver lokalt. For pengene er bedre brugt, når de ender i lokalområdet frem for i udlandet eller en anden kommune, mener borgmestrene.