Byråd
Borgerinddragelse

”Det giver mening at få borgerne med ind i maskinrummet”

Set med Hørsholms borgmester Morten Slotveds (K) øjne har det været positivt at få borgernes input til kommunens fremtidige klimatiltag gennem et klimaborgerpanel. I København lancerer de som den første i landet et borgerting.

Pressefoto

03. 02. 2023 - kl. 10:31
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

I Hørsholm Kommune er man meget optaget af at inddrage borgerne i demokratiet. Den har blandt andet lanceret den digitale samarbejdsplatform BorgerLab, og i sommer og efteråret sidste år nedsatte den et klimaborgerpanel, der skulle komme med input til, hvordan Hørsholm kommer i mål med at blive en CO2-neutral og klimarobust kommune.

Ser man på CO2-udledning står kommunen kun for en lille del, erhvervslivet står for en stor del, men det vigtigste element er, at borgerne i kommunen også tager ejerskab af klimatiltagene og -debatten. Derfor giver det mening at få borgerne ind i selve maskinrummet og være med til at komme med ideer til, hvad der giver mening i Hørsholm for at komme ned på en nulemission. Det gør chancen for at ramme rigtigt større, siger borgmester i Hørsholm Kommune Morten Slotved (K).