Jura
Miljø

Stevns vinder principiel sag om hævd i Højesteret

Stevns Kommune har fået Højesterets ord for, at et beplantningsbælte tilhører kommunen og ikke tre grundejere, der havde indlemmet bæltet i deres haver.

Foto: Colourbox

06. 02. 2023 - kl. 10:03
Tekst af Mads Brandsen

En strid mellem tre grundejere og Stevns Kommune om et beplantningsbælte mellem et parcelhusområde og et industriområde er faldet ud til kommunens fordel.

Højesteret har afgjort, at arealet tilhører Stevns Kommune, og at de tre grundejere, der ad åre havde indlemmet bæltet i deres haver ikke har vundet hævd over arealet, der er på 1.350 kvadratmeter. Det svarer til, at hver af de tre grundejere har øget deres grundareal med cirka en tredjedel.