Folketinget
Sundhed

Ældre og medarbejdere er i klemme mellem to love: ”Det er underligt skizofrent”

40 procent af de ansatte i ældreplejen oplever udfordringer ved, at borgerne i ældreplejen i dag får hjælp efter både serviceloven og sundhedsloven, viser undersøgelse fra fagforbundet FOA. Problemet er velkendt, lyder det fra KL, der nu opfordrer regeringen til handling.

07. 02. 2023 - kl. 08:25
Tekst af Mads Brandsen

En borger med nedsat funktionsevne på grund af en hjerneblødning har formentlig nogle fysiske lidelser. Det gør, at vedkommende får behandling med hjemmel i sundhedsloven. Men hvis borgeren samtidig skal have hjælp til at spise, er det serviceloven, kommunen arbejder efter. Selv om begge dele håndteres af samme medarbejder på samme besøg.

Sådan er virkeligheden mange steder i ældreplejen, og det er til stor frustration for medarbejderne, viser en undersøgelse, som fagforbundet FOA står bag. Her svarer fire ud af 10 ansatte i ældreplejen, at det i høj eller nogen grad giver udfordringer med bureaukrati og unødig ventetid, at der arbejdes efter to forskellige regelsæt.