Folketinget
Arbejdsmarked
Skat

Ny Viden: Ny lov fungerer ikke optimalt

Ny Viden handler i denne uge om familier, arbejdsmarked og skat. Tips til rapporter, forskningsresultater, analyser og undersøgelser modtages gerne på viden@kl.dk.

07. 02. 2023 - kl. 11:49
Tekst af Mads Brandsen

Ny lov fungerer ikke optimalt

Lov om styrket forældreansvar skulle nedbringe børns ulovlige skolefravær ved midlertidigt at standse børne- og ungeydelsen til forældrene. Men den fungerer langt fra optimalt, viser en evaluering af loven, som VIVE har foretaget for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet på baggrund af fraværsdata fra 48 kommuner.

Her viser det sig, at loven rammer socialt skævt, og at håndhævelsen er forbundet med store administrative byrder. Kommunerne har kun i ganske begrænset omfang trukket familier i børne- og ungeydelse som følge af børnenes ulovlige fravær. Det er dog uafhængigt heraf lykkedes mange kommuner at sænke det ulovlige fravær, men det kan altså ikke tilskrives loven. De administrative byrder opleves ifølge evalueringen ikke at modsvare den ønskede virkning med loven.