Rekruttering

Bæredygtig selvledelse løser ledermangel og skaber stærke arbejdsfællesskaber

Rekruttering er ikke kun en udfordring på seniorområdet, men på velfærdsområderne i alle kommuner. Tandplejen i Haderslev Kommune eksperimenterer lige nu med nye organiseringsformer, som skal udvikle stærke arbejdsfællesskaber og afhjælpe udfordringen med rekruttering.

08. 02. 2023 - kl. 10:01
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

Da overtandlægen i Haderslev Kommune i over et år uden held havde forsøgt at rekruttere ledere til to klinikker med hver 8-12 medarbejdere, besluttede hun og sundhedschefen at gå andre veje. Det blev til indsatsen ”Bæredygtig selvledelse”, hvor medarbejderne skulle arbejde i teams, nu uden klinikleder. Projektet understøttes på individuelt-, gruppe- og ledelsesniveau af to eksterne konsulenter med erfaringer i facilitering af forandringsprocesser.

Princippet i bæredygtig selvledelse er, at de opgaver, kliniklederen normalt ville have, fordeles mellem medarbejderne. I tandplejen udarbejdede overtandlægen, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter en oversigt over opgaverne, som medarbejderne supplerede, godkendte og meldte sig til, eksempelvis vagtplanlægning, håndtering af sygemeldinger og gennemgang af hygiejnemanualer. I alt 22 kliniklederopgaver. En af ledelsesopgaverne er at være trivselsambassadør – at holde øje med trivslen og handle på det.