Affald & genbrug

Fiks holder skal få københavnerne til at sortere bedre

Tre fjerdedele af københavnernes madaffald havner i restaffaldet. Nu forsøger kommunen med et nyt initiativ, der både er omdiskuteret og rasende populært.

Foto: Torbjørn Hansen/Københavns Kommune

09. 02. 2023 - kl. 10:58
Tekst af Mads Brandsen

Selv om københavnerne har haft en grøn spand under køkkenvasken til madaffald siden 2016, bliver der år for år ikke indsamlet større mængder – tværtimod er det gået ned ad bakke, så københavnerne sidste år indsamlede 500 ton madaffald mindre end året før.

Alt for meget mad havner i beholderne til restaffald, og det har nu fået kommunen til at tænke nyt i form af en ny sorteringsguide, kraftigere bioposer og – nok så vigtigt – en ny holder til spanden, så den kan sidde lige ved siden af posen til restaffald på indersiden af køkkenlågen.