Ledelse
Byråd
Administration

Undersøgelser konkluderer: Kommunestyret har det godt, men der er også behov for lokal opmærksomhed

Der er ikke tegn på, at der sker en politisering af embedsværket i kommunerne, slår undersøgelse af kommunestyret fast. Der er derimod en høj grad af tillid og et stærkt samspil i kommunerne, men der er også brug for lokale diskussioner i kølvandet på undersøgelsen, mener KL’s administrerende direktør Kristian Vendelbo.

Foto: Sønderborg Kommune

09. 02. 2023 - kl. 05:16
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er ikke kun i staten, der er sat fokus på samspillet mellem embedsmænd og politikere. Mens vi venter på konklusionerne af det ekspertudvalg, Djøf har nedsat for at se nærmere på samarbejdet mellem embedsværk og folkevalgte på statsligt niveau, har KL lavet en række undersøgelser af samspillet mellem politikere og embedsmænd i kommunerne.

KL’s undersøgelser, der er gennemført i samarbejdet med blandt andre Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse, viser, at der tilsyneladende ikke er grund til at gøre sig store bekymringer om kommunestyret.