Ældre
Sundhed
KL

Dosispakket medicin kan frigøre 900 årsværk

Der opstår markant færre fejl i håndteringen af medicin og frigives tid til mere pleje og omsorg. Det er konklusionen i en konsulentrapport, som KL og Danske Regioner står bag. Parterne vil nu foreslå ministeren at ændre en bekendtgørelse, så flere ældre kan få dosispakket medicin.

10. 02. 2023 - kl. 11:59
Tekst af Mads Brandsen

Tallene taler for sig selv: Hver gang, 75 borgere går fra manuel medicinhåndtering til dosispakket medicin, bliver en sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent fri til at løse andre opgaver.

Det er erfaringen fra Aalborg Kommune, og nu peger en rapport, som konsulentvirksomheden Mussmann har udarbejdet for KL og Danske Regioner, på, at der kan frigives op til 600 medarbejdere på landsplan inden for de kommende år. På lidt længere sigt vil der være tale om 900 årsværk, lyder det i rapporten.