Skole
Frisættelse
Folketinget

Flertal forlænger frihedsgrader i folkeskolen

I det kommende skoleår bliver der også mulighed for at konvertere al understøttende undervisning til blandt andet tovoksenordninger, ligesom krav om udviklingsplaner for skolerne bortfalder. Det står klart, efter folkeskoleforligskredsen er nået til enighed. KL glæder sig over de forlængede frihedsgrader.

Foto: Danmarks Evalueringsinstitut

14. 02. 2023 - kl. 10:29
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Skoler og kommuner skal også i det kommende skoleår have udvidede frihedsgrader. Det giver skolerne mulighed for at prioritere de indsatser, som giver fagligt og pædagogisk mening lokalt. Samtidig fjernes kravet om, at landets kommunalbestyrelser skal udarbejde en udviklingsplan for de skoler, der er omfattet af udviklingslisten.

Det er et flertal bestående af regeringen, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti blevet enige om.