Børn
Dagtilbud

Kommune tilbyder løn og ansættelse til pædagogiske assistenter, mens de er under uddannelse

Roskilde Kommune tilbyder både løn og ansættelse allerede fra første dag til pædagogiske assistenter under uddannelse på den nye uddannelse på ZBC i Roskilde.

14. 02. 2023 - kl. 10:34
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Første hold pædagogiske assistenter er netop startet på ZBC i Roskilde. Den nye uddannelse skal være med til at afhjælpe manglen på pædagogisk uddannede medarbejdere i dagtilbuddene.

Uddannelsen til pædagogisk assistent er populær, men hvert år må ZBC afvise hundredvis af ansøgere på deres skoler. Det skyldes, at der er en kvote for, hvor mange skolen må optage, som ikke har en elevplads, når de søger ind på uddannelsen. Men sidste år indgik ZBC og Roskilde Kommune et ambitiøst samarbejde, der skal bidrage til at øge andelen af uddannede medarbejdere for at sikre høj kvalitet i dagtilbuddene og på specialområdet. Mens ZBC har startet uddannelsen til pædagogisk assistent i Roskilde, tilbyder Roskilde Kommune ansættelse og løn fra første dag på uddannelsens grundforløb 2 for de elever, der kan og vil. Det betyder, at det er nemmere for skolen at komme uden om kvoten, da Roskilde Kommune vil ansætte flere elever allerede inden skolestart.