KL
Affald & genbrug
Miljø

KL: Lovforslag om affaldsforbrænding sender regningen til kommunerne

Regeringen har netop sendt sit lovforslag om at reducere forbrændingskapaciteten i høring. Det får allerede KL på stikkerne, Det er uacceptabelt, at lovforslaget sender regningen for at lukke forbrændingsanlæg videre til kommunerne, lyder reaktionen.

15. 02. 2023 - kl. 12:13
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Regeringen har nu fremlagt sit længe ventede lovforslag for, hvordan kapaciteten på Danmarks affaldsforbrændingsanlæg skal reduceres med 30 procent. Med lovforslaget risikerer det dog at blive kommunerne, og dermed i sidste ende borgerne, der skal betale regningen, når forbrændingsanlæg går konkurs og lukker ned. Det er uacceptabelt, lyder det fra KL.

– Det er staten, der har aftalt med kommunerne, at de skulle etablere anlæggene. Så når nu staten vil ændre vilkår og rammer for forbrændingssektoren, er det ikke kommuner og dermed borgere, der skal have penge op af lommen. Det er staten, der vælger musikken, og derfor er det også staten, der må betale regningen, siger KL’s formand Martin Damm (V) i en pressemeddelelse.