Folketinget

Efter omdiskuteret fødsel i tvangsfjernelsessag: Minister mener ikke, det er normal praksis

Det trak overskrifter, da det i et radioprogram fremgik, at Frederikssund Kommune havde bedt Hillerød Hospital om at sætte en fødsel i gang før jul, da kommunen ville tvangsfjerne barnet. Men social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) mener ikke, at det er normal praksis for hverken Frederikssund eller andre kommuner.

Minister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) tror ikke, at sagen fra Frederikssund, der tidligere på året fik massiv omtale og kritik, er udtryk for en almen praksis i kommunerne. Foto: Les Kaner

16. 02. 2023 - kl. 11:44
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

– Set i lyset af, at Sofie måske føder på søndag lige op til jul, vil vi af hensyn til Sofie og julen, forespørge om det kunne være en mulighed for hende at sættes i gang snarest. Dette ville være mest skånsomt for Sofie da vi vil gå i børne unge udvalget lige op til jul og anbringe baby, samt at vi har lukket mellem jul og nytår, så hun ikke kan få fat i nogen af os.

Sådan lød en mail, der efter omtale i programmet Reporterne på 24syv florerede i diverse medier og trak mange overskrifter i midten af januar. Mailen var sendt af en sagsbehandler i Frederikssund Kommune til Hillerød Hospital og var genstand for massiv kritik. Blandt andet skrev Liberal Alliances partiformand, Alex Vanopslagh, på Facebook, at ”kommunen ikke skal lege gud.”