Budget

Kommune skal spare: Nu vil parti have regeringens tilladelse til at overskride serviceloftet

Holbæk Kommune har netop sendt forslag til besparelser for over 45 millioner kroner i høring. Men står det til Enhedslistens kommunalbestyrelsesmedlem Karen Thestrup Clausen, skal regeringen give kommunen lov til at overskride serviceloftet i år, da det i høj grad er manglende kompensation for stigende priser, der er årsag til, at kommunen skal spare.

16. 02. 2023 - kl. 11:13
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

45,5 millioner kroner.

Det er det beløb, der er målet, at Holbæk Kommune skal spare i 2023-budgettet. Ellers vil kommunen overskride servicerammen. Det står klart, efter økonomiudvalget i sidste uge sendte forslag om besparelser i høring. Men står det til Enhedslistens medlem af kommunalbestyrelsen i Holbæk, Karen Thestrup Clausen, bør kommunen slet ikke skulle spare. Hun vil i stedet have de øvrige medlemmer af kommunalbestyrelsen med på at skrive til regeringen og bede om lov til at overskride servicerammen i år. Derfor har hun stillet forslag om netop det på kommunalbestyrelsens førstkommende møde.