Miljø
Klima

Lemvig har sikret aftaler om beskyttelse af vandforsyningsboringer

Som en af de første kommuner i Danmark er det lykkedes at indgå frivillige aftaler mellem vandværkerne og lodsejerne i Lemvig Kommune om friholdelse af pesticider indenfor de boringsnære beskyttelsesområder.

17. 02. 2023 - kl. 11:45
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Mens det i december viste sig, at der kun var lavet aftaler om beskyttelse af drikkevandet i et fåtal af landets boringsnære beskyttelsesområder (BNBO), er det nu lykkedes Lemvig Kommune som en af de første i landet at få de frivillige aftaler på plads.

Ifølge en pressemeddelelse skyldes det, at man er nået i mål, en særlig Lemvig-model. Lemvig Kommune fik nemlig hurtigt fik risikovurderingen af de boringsnære beskyttelsesområder på plads, hvilket er grundlaget for aftalerne. Dernæst har der været en god dialog mellem kommunen, Landboforeningen Fjordland, Lemvig Vand og flere private vandværker samt gode forhandlinger med lodsejerne.