Ældre

Ankestyrelsen frikender Gladsaxe for nødberedskab i hjemmeplejen

Flere kommuner måtte i december 2021 og januar 2022 aktivere et nødberedskab i hjemmeplejen på grund af personalemangel. Det fik Ældre Sagen til at klage til Ankestyrelsen, der nu har afsluttet en sag og frikendt Gladsaxe Kommune.

Foto: Colourbox

20. 02. 2023 - kl. 11:36
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Det var trange tider for mange kommuner i december 2021 og januar 2022. Corona lagde store dele af landet ned, og mange kommuner måtte se staben i hjemmeplejen blive godt amputeret – både på grund af corona og afvikling af ferie.

I Gladsaxe iværksatte kommunen 7. december 2021 et nødberedskab i hjemmeplejen og prioriterede i de visiterede indsatser til borgerne. Nødberedskabet varede i første omgang frem til 3. januar 2022, hvorefter nødberedskabet for den praktiske hjælp blev forlænget til 17. januar 2022