Integration
Ukraine

Fire ud af ti ukrainere vil blive: ”De har gjort en forskel”

I en kommune som Vesthimmerlands, der siden kommunalreformen har oplevet befolkningstilbagegang, kan det mærkes, at der er kommet ukrainere til. Pludselig har de oplevet befolkningsvækst og mere liv i de mindre landsbyer.

Borgmester i Vesthimmerlands Kommune Per Bach Laursen (V) håber, at de ukrainere, der er kommet til kommunen det seneste år, har lyst til at blive. Foto: Vesthimmerlands Kommune

21. 02. 2023 - kl. 11:18
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Næsten fire ud af ti ukrainere, der er kommet til Danmark på grund af krigen i deres hjemland, ønsker at blive i Danmark, når krigen slutter.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som Udlændinge- og Integrationsministeriet har lavet blandt 7500 ukrainere med opholdstilladelse efter særloven.