Skat
Affald & genbrug

Set & Sket: Dådyr får ny adresse

Dådyr holder flyttedag, kommune bekæmper skattely, og borgere får flere glaskuber op. Hver uge giver Danske Kommuner et indblik i, hvad der sker i kommunerne. Tip modtages gerne på aktuelt@kl.dk.

Godsejer Joachim Moltke (t.v.) fra Lystrup Gods og naturvejleder Lars Maagaard fra Randers Kommune har etableret et samarbejde om at flytte dådyr fra Randers Dyrehave til Lystrup Gods. Foto: Randers Kommune

21. 02. 2023 - kl. 18:33
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Dådyr flytter fra Randers til Sjælland

Det er tæt på blåt blod, der flyder i årene i bestanden af dådyr i Randers Dyrehave. De stammer nemlig i lige linje fra dyrene i Jægersborg Dyrehave, der blev anlagt af kong Frederik d. 3 tilbage i 1669.

Bestanden i Randers er dog blevet så stor, at det er nødvendigt at fjerne en del af dyrene for at skabe en bæredygtig bestand. Normalt betyder det, at nogle af dyrene bliver skudt, og at vildkødet sælges - men ikke denne gang.