KL
Folketinget
Forebyggelse

Akutplan på plads: Udvider behandlingsansvar og afskaffer modregning af efterløn for ansatte i ældreplejen

Regeringen og Danske Regioner har indgået en aftale om en akutplan, der skal nedbringe ventetiderne, robustgøre akutmodtagelserne og løfte aktiviteten og produktiviteten på sygehusene. For kommunerne betyder planen, at forsøget med behandlingsansvar i 72 timer bliver udvidet, at modregningen af efterlønnen for ansatte i ældreplejen midlertidigt bliver afskaffet, og at der skal laves en taskforce, som skal se på øget brug af udenlandsk arbejdskraft.

Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) præsenterede torsdag akutplanen sammen med Danske Regioners formand Anders Kühnau (S) og næstformand Stephanie Lose (V). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

23. 02. 2023 - kl. 11:12
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Som regeringen lagde op til i sit regeringsgrundlag, er en akutplan for sundhedsvæsnet nu kommet på plads mellem regeringen og Danske Regioner. Aftalen skal nedbringe ventetiden på operationer og robustgøre akutmodtagelserne for at lette presset på sygehusene.

– Flere af vores sygehuse står i en svær situation, og vi skal have dem tilbage på rette spor, så patienterne hurtigere kan blive behandlet, og vi letter presset på sundhedspersonalet. Og med akutplanen til to milliarder kroner har vi en klar køreplan for, hvordan det helt konkret skal lykkes. Akutplanen består af en række initiativer, som tilsammen skal bidrage til, at situationen på vores sygehuse inden for en kort årrække bliver mærkbart bedre, siger indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) i en pressemeddelelse.