Kriminalitet
Demokrati

Skarpladt proces sikrer lægdommere i Aarhus

Lægdommere i Danmark skal ifølge grundlistebekendtgørelsen være repræsentativ inden for blandt andet kategorien unge. I mange kommuner har de unge dog været underrepræsenteret. I Aarhus har man en nøje planlagt proces for at sikre repræsentativitet i alle grupper.

24. 02. 2023 - kl. 11:58
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Hvert fjerde år skal alle kommuner udpege lægdommere, der på lige fod med juridiske dommere skal deltage i retssager. Et udvalg vælger de borgere, der skal på det, man kalder grundlisten.

Den skal afspejle, hvordan befolkningen er sammensat, blandt andet i forhold til alder og køn. En rapport fra Justitsministeriet viser dog, at særligt den unge gruppe er underrepræsenteret i kommunernes grundlister.