KL
Folketinget
Kultur

Fjerde minister forsøger sig med museumsreform: Skal ikke ende med bare at omfordele tilskud

Landets museer spiller en vigtig rolle i lokalsamfundene og kommunerne, som prioriterer både penge og kræfter på at bakke op om museerne. Kommunerne står i dag for over halvdelen af finansieringen til de statsanerkendte museer og er derfor en central aktør, når forhandlinger om en museumsreform går i gang, lyder det fra KL.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) vil gennemføre en museumsreform. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

27. 02. 2023 - kl. 11:18
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) har mandag inviteret til et stormøde om en kommende museumsreform. Mette Bock (LA), kulturminister i den daværende VLAK-regering, bebudede også en museumsreform, men måtte opgive, ligesom hverken Joy Mogensen (S) eller Ane Halsboe-Jørgensen (S), som også begge har været kulturministre, gennemførte en reform. Men det vil den nye SMV-regering. Det slog regeringen fast allerede i regeringsgrundlaget, hvoraf det fremgår, at regeringen vil ”reformere forældet lovgivning, rydde op i tilsandede strukturer og styrke kulturlivet. Som en del af dette arbejde vil regeringen blandt andet gennemføre en museumsreform, der åbner for flere statsanerkendte museer og skaber en mere retfærdig og gennemsigtig fordeling af museumsmidlerne.”

Det er i den anledning, at statsanerkendte museer, KL, Dansk Erhverv, Dansk Industri og Organisationen Danske Museer i dag mødes til stormøde. Til Ritzau siger Jakob Engel-Schmidt, at det bliver en omfattende opgave at lave en reform på området og peger på, at tilskudssystemet til museerne ikke er ”baseret på objektive kriterier, men på fordelingstradition.” Han lægger vægt på, at inddragelse er nøglen til at nå i mål.