Jura
Folketinget

Seks største byer presser staten: Her er reglerne, vi vil af med

Med hjemmesiden www.afbureaukratiser.nu og en liste med foreløbig 22 eksempler på, hvordan staten med fordel kan afbureaukratisere, vil landets seks største kommuner bakke op om ønsket om afbureaukratisering, som der er lagt op til i regeringsgrundlaget og understrege, at det er vigtigt, staten nu kommer på banen.

Foto: Colourbox

27. 02. 2023 - kl. 11:55
Tekst af Anna Törnqvist Jensen og Mads Brandsen

Der er et kæmpe potentiale i at fjerne unødigt bureaukrati og regler og sætte kommunerne mere fri. Det mener landets seks største kommuner København, Aarhus, Aalborg, Odense, Randers og Esbjerg, der i regi af 6-bysamarbejdet derfor har samlet et katalog med foreløbig 22 eksempler, hvordan staten med fordel kan fjerne bureaukrati og regler, der spænder ben i kommunerne.

Derudover har de seks kommuner også sendt et brev til både indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) og ældreminister Mette Kierkgaard (M) for at gøre opmærksom på deres arbejde.