Arbejdsmarked
Flygtninge

Ny Viden: Særlov fik minimal betydning for ukrainske flygtningebørn

Ny Viden handler denne gang om Ukraine og uddannelse. Har du tips til undersøgelser, forskningsresultater, rapporter eller analyser, er du velkommen til at tippe os på viden@kl.dk.

28. 02. 2023 - kl. 09:06
Tekst af Mads Brandsen

Særlov fik minimal betydning for ukrainske flygtningebørn

Intentionerne i den særlov, der skulle give kommunerne længere snor til at tilrettelægge modtagelsen af ukrainske flygtningebørn, er ikke blevet fulgt op af handling ude på skolerne. Det viser de foreløbige resultater af et pilotforskningsprojekt fra Center for Grundskoleforskning ved Syddansk Universitet.

Det har blandt andet været vanskeligt for kommunerne at udnytte særlovens muligheder for at undervise på engelsk eller ukrainsk frem for dansk, hvilket ellers kunne have sikret, at især elever i de ældre klasser havde fået undervisning i hele folkeskolens fagrække. Det er særligt fysik og kemi, det har haltet med.