Lokaldemokrati

Vilde problemer skal løses i fællesskab

Hjemløshed, klimaudfordringer og social mobilitet. Det er nogle af de komplekse problemer, som kun kan løses på tværs af sektorer. En ny eksempelsamling fra Realdania sætter fokus på syv systemforandrende indsatser og de ting, som parterne bag har lært af samarbejdet.

Jordfordeling er en af de udfordringer, som er blevet løst med samarbejde. Foto: Colourbox

02. 01. 2023 - kl. 09:51
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

De mest presserende problemstillinger i samfundet i dag er også de mest vanskelige at løse og kalder derfor for på nye måder at arbejde sammen på, lyder det fra Jesper Nygård, administrerende direktør i Realdania.

– De problemer, der i dag for alvor trykker både nationalt og globalt, er komplekse. De går ofte på tværs af sektorer og er viklet ind i andre svære problemer. Derfor er brug for, at mange parter fra forskellige sektorer og med forskellige kompetencer går sammen om at finde løsninger, forklarer han.