Affald & genbrug
Miljø

35 kommuner nåede ikke tidsfrist for affaldssortering

Fristen for at omlægge affaldssorteringen i kommunerne udløb ved årsskiftet. 35 kommuner nåede det ikke. Ifølge KL skyldes det blandt andet varemangel og stop af leverancer.

Varemangel er en af grundene til, at nogle kommuner ikke nåede tidsfristen for den nye affaldssortering, lyder det fra KL. Foto: Colourbox

03. 01. 2023 - kl. 12:34
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

35 kommunerne nåede ikke tidsfristen for, at alle borgere skal kunne sortere deres affald i ni kategorier. Det viser tal fra Miljøstyrelsen.

Regeringen og et bredt flertal i Folketinget lavede i 2020 aftalen om den nye affaldssortering med en deadline på 1. juli 2021. Den tidsfrist blev dog hurtigt udsat til udgangen af 2022.