Miljø

Nu skal kommuner ikke betale for opsamling af cigaretskod

Cigaretproducenter skal fremover betale for oprydningen efter cigaretskod. Før har det været kommunerne, der dog stadig skal stå for oprydningen.

Fra den 5. januar bliver regningen for arbejdet med at samle cigaretskod op sendt videre til tobaksproducenter. Foto: Colourbox

05. 01. 2023 - kl. 11:51
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Millioner af cigaretskod bliver hvert år smidt på gader, græsplæner og på strande i Danmark. Indtil torsdag har det været kommunerne og andre aktører, der stod for at betale for oprydningen. Men nu bliver regningen sendt til tobaksproducenterne.

Beslutningen om at lade tobaksproducenterne betale for oprydningen blev offentliggjort i en pressemeddelelse fra Miljøministeriet i 15. september.