Affald & genbrug
Miljø

Tidsfristen overskredet: ”Der må findes nogle andre metoder end den fremlagte til at affaldssortere”

35 kommuner nåede ikke tidsfristen for at opfylde de nye regler for affaldssortering. Mens man i Aarhus kæmper med lange leveringstider og bundne kontrakter for at sortere i 10 nye fraktioner, er Gribskovs klima-, teknik- og miljøudvalgsformand helt uenig i den metode, affaldssorteringen skal ændres til.

35 kommuner nåede ikke tidsfrist for den nye affaldssortering, hvor der skal sorteres i 10 fraktioner. Foto: Colourbox

05. 01. 2023 - kl. 11:29
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Først var tidsfristen 1. juli 2021. Siden blev den ændret til udgangen af 2022. Kommunerne skulle fra 1. januar have været klar til, at alle borgere skulle kunne sortere i 10 affaldsfraktioner. Længe har det dog været klart, at en stor del af kommunerne ikke ville nå det. Ved årsskiftet var der ifølge tal fra Miljøstyrelsen 35 kommuner, der havde søgt om dispensation fra tidsfristen.

En af de kommuner er Aarhus.