Grønlandsk kommune hiver Lolland i retten med 12 millioner kroner på spil

Det kan blive dyrt for Lolland at have kriminelle udviklingshæmmede grønlændere boende på institution, hvis de begår kriminalitet igen. I januar mødes Lolland i landsretten med den grønlandske kommune Sermersooq. Den danske kommune står lige nu med et tilbagebetalingskrav på op mod 12 millioner.

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland, mener, at regningen for den kriminelle grønlandske udviklingshæmmede borger i Lolland skal betales under Rigsfællesskabet. Foto: Lolland Kommune

06. 01. 2023 - kl. 09:31
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

12 millioner kroner.

Så mange penge har en grønlandsk borger i Lolland kostet, og hverken den danske eller den grønlandske kommune vil betale.