Udsatte børn og unge
Skole

Advokatrapport peger på lovbrud: Forholdene på kostskole var forfærdelige

Beskrivelserne af krænkelser virker troværdige, konstaterer advokatfirma i undersøgelse. Nu afventer den politiske stillingtagen.

Foto: Colourbox

10. 01. 2023 - kl. 11:46
Tekst af Mads Brandsen

Aalborg Kommune har nu modtaget den tredje og sidste del af den uafhængige advokatundersøgelse af forholdene på Gravenshoved Kostskole ved Christiansfeld, der i perioden fra 1964 til 1991 blev drevet i samarbejde mellem Aalborg Kommune og Nordjyllands Amt.

Det har tidligere været beskrevet, at tidligere elever har klaget over vold, seksuelle krænkelser, tvangsfodring, nedværdigende behandling og manglende kontakt med børnenes familier. Advokatrapporten, der er udarbejdet af advokatfirmaet Hjulmandkaptain, konstaterer, at disse udsagn generelt er troværdige – og at der i de groveste tilfælde er tale om overtrædelser af straffeloven, menneskerettighedskonventionen og forbuddet mod legemlig afstraffelse i skolen.