Affald & genbrug
Skole
Miljø

Ny Viden: Så mange danskere sorterer deres affald

Denne uges Ny Viden handler om affald, folkeskole og miljø. Tips til interessante forskningsresultater, rapporter og analyser modtages gerne på viden@kl.dk.

Foto: Colourbox

10. 01. 2023 - kl. 11:30
Tekst af Mads Brandsen

Så mange danskere sorterer deres affald

Hele 86 procent af danskerne svarer i en ny undersøgelse, som Dansk Erhverv har fået foretaget hos analysebureauet Norstat, at de i høj eller i nogen grad sorterer deres affald. Der er en tendens til, at danskerne i højere grad sorterer, jo ældre de er – mens gruppen af 18-29-årige er dårligst til at sortere. I undersøgelsen er danskerne også blevet spurgt hvilke udfordringer, de oplever med affaldssorteringen. Hver tredje oplever ingen udfordringer, mens en anden tredjedel oplever manglende plads. 29 procent svarer, at der er lugtgener forbundet med sorteringen.

Fagligt svage elever havde det svært under coronanedlukningerne

En ny trivselsanalyse, som Vive står bag, viser, at børn og unge, der oplevede faglige vanskeligheder, før coronapandemien kom til Danmark, i højere grad havde svært ved at følge med i skolen under de sidste to vintres nedlukninger. Samme undersøgelse peger også på, at børn af forældre, der kun har gennemført grundskolen, i højere grad oplevede faglige vanskeligheder end børn af forældre med videregående uddannelser.