Borgmestre: Udflyttede uddannelser skal have et twist

Det nytter ikke noget at læne sig tilfreds tilbage og glæde sig, hvis der er udflyttede studiepladser på vej til ens kommune. Der er masser af arbejde at gøre for at understøtte uddannelsens succes – ikke mindst ved at skabe en særlig profil, der passer til området.

Rebild Kommunes borgmester, Jesper Greth (V), mener, at uddannelser udflyttet til mindre byer skal have et anderledes twist end det, uddannelserne tilbyder i de store byer. Pressefoto

11. 01. 2023 - kl. 11:48
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Så tæt på, men nu alligevel langt fra. Sådan må det føles for borgmester i Rebild Kommune Jesper Greth (V), når han tænker på den pædagoguddannelse, der for ikke længe siden var på vej til Rebild.

Den foregående regerings krav om udflytning af uddannelsespladser betød nemlig, at UCN (University College Nord) besluttede at oprette en pædagoguddannelse i Rebild. Men den nye regering har valgt, at velfærdsuddannelserne til sygeplejerske, pædagog, lærer og socialrådgiver alligevel ikke behøver at flytte studiepladser ud – det må uddannelsesinstitutionerne nu selv bestemme, om de vil.