9 resultater

Finansminister: Vi vil fjerne bureaukrati, men kommunerne skal finde besparelser

Økonomi

Finansminister Nicolai Wammen (S) inviterede KL til samarbejde, da han i en debat med KL-formand Martin Damm (V) gjorde klart, at regeringen har ambitioner om at fjerne bureaukrati, men at kommunerne skal finde besparelser på administration.

Borgmestre: Rekruttering kræver stærkt politisk mandat

Rekruttering
Ældre

Skal kommunerne i højere grad lykkes med at rekruttere personale, kræver det i høj grad tydelighed og retning fra politikerne, lød det på Kommunaløkonomisk Forum fra to borgmestre, som delte deres rekrutteringssucceser.

Omstridt paradigme er genopstået i regeringsgrundlaget

Lås ikon

Der er masser af New Public Management i den nye SVM-regerings tankegods, lyder det fra kommunalforsker Ulrik Kjær.

KL-formand og rådmand: Regler for ukrainske kvinder skal laves om

Flygtninge
Ukraine

Det skaber både udfordringer for ukrainske kvinder og kommunerne, at gifte ukrainere, hvis mænd opholder sig i Ukraine, får taksten for gifte forsørgere i stedet for enlige forsørgere.

Vi ​har en stærk økonomi, men manglen på hænder udfordrer

Økonomi
KL
Beskæftigelse

Dansk økonomi er godt rustet til en mulig recession, lyder det fra professor ved Aarhus Universitet og tidligere overvismand Michael Svarer, der holdt oplæg på Kommunaløkonomisk Forum torsdag. Men arbejdskraftmanglen er en udfordring, og derfor er der fortsat brug for fokus på reformer.

Sociale medier er flyttet ind i byrådene

Byråd
KL

Borgmestre peger i en ny undersøgelse på, at diskussioner fra sociale medier fylder stadigt mere i kommunalbestyrelsernes debat. Det er en ny virkelighed for kommunalpolitikerne, lyder det, men det kan også blive en udfordring for demokratiet.