Økonomi

Finansminister: Vi vil fjerne bureaukrati, men kommunerne skal finde besparelser

Finansminister Nicolai Wammen (S) inviterede KL til samarbejde, da han i en debat med KL-formand Martin Damm (V) gjorde klart, at regeringen har ambitioner om at fjerne bureaukrati, men at kommunerne skal finde besparelser på administration.

Foto: Lars Horn / Baghuset

12. 01. 2023 - kl. 21:58
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Dagens største bifald tilfaldt KL-formand Martin Damm (V), da han i en debat med finansminister Nicolai Wammen (S) spurgte finansministeren, hvorfor der i regeringsgrundlaget ikke stod noget om administrative besparelser i staten.

– Vi har et omprioriteringsbidrag i staten, der kører hvert eneste år, og da vi lavede en ny inflationsaftale før jul, lagde vi også en rammebesparelse på styrelser og ministerier, heriblandt Finansministeriet, ind. Det handler ikke alene om, at kommuner og regioner skal bidrage. Det handler om, at alle skal bidrage, lød svaret fra finansministeren.