KL
Folketinget

Kommunerne har sparet hænder, mens staten har ansat flere

Mens antallet af hænder per bruger i staten og regionerne i dag ligger over niveauet i 2008, er niveauet i kommunerne seks procent under, viser en ny KL-analyse. Kommunerne er allerede bagud på point, og planerne i regeringsgrundlaget fra den nye SVM-regering om, at kommunerne skal spare på både jobcentre og administration, vil kun gøre ondt værre, mener KL-formand Martin Damm (V).

Martin Damm (V). Foto: Jakob Carlsen

12. 01. 2023 - kl. 06:26
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der skal findes besparelser for tre milliarder kroner på beskæftigelsesindsatsen og spares tre milliarder kroner på administration i kommuner og regioner. Det fremgår af regeringsgrundlaget fra den nye SVM-regering. Men kommunerne er allerede bagud i forhold til stat og regioner, lyder det fra KL-formand Martin Damm (V). Mens regeringen fortsat vil sikre finansiering til det demografiske træk, giver det ikke mulighed for at fastholde et uændret antal hænder per bruger, lyder det i en ny analyse fra KL. Heraf fremgår det også, at mens stat og regioner i dag ligger over niveauet i 2008, når det gælder antallet af hænder per bruger, er niveauet i kommunerne seks procent under.

– Det er lidt paradoksalt, for der sker lige det modsatte af, hvad man siger. Man siger, man vil af med bureaukratiet og have flere varme hænder, men i virkeligheden sker der dét, at vi kommer af med de varme hænder i kommunerne, og de går så til kolde hænder i staten, siger Martin Damm og fortsætter: