Byråd
KL

Sociale medier er flyttet ind i byrådene

Borgmestre peger i en ny undersøgelse på, at diskussioner fra sociale medier fylder stadigt mere i kommunalbestyrelsernes debat. Det er en ny virkelighed for kommunalpolitikerne, lyder det, men det kan også blive en udfordring for demokratiet.

Foto: Unsplash

12. 01. 2023 - kl. 10:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Op mod 80 procent af landets borgmestre svarer i en spørgeskemaundersøgelse, som Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse sammen med KL og Aarhus Universitet har gennemført blandt borgmestrene, at sociale medier fylder i deres hverdag. Over halvdelen af borgmestrene oplever også, at debatten på sociale medier ofte går tæt på deres person.

– Borgmestrene oplever, at deres person bliver sat direkte i spil, og det viser, at borgmesterrollen på nogle måder er mere udsat og udfordret, end den har været før, konstaterer Niels Højberg, der er ledelsesekspert og rådgiver ved Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse samt tidligere stadsdirektør i Aarhus Kommune.