Byråd
KL

Undersøgelse tegner billede af et velfungerende kommunestyre

En ny stor undersøgelse, som Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse har lavet i samarbejde med KL og Aarhus Universitet blandt landets borgmestre, tegner grundlæggende et billede af, at samspillet mellem politikere og forvaltning fungerer godt i landets kommuner, og at kommunestyret er velfungerende.

Foto: Favrskov Kommune

12. 01. 2023 - kl. 06:27
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Endnu en gang har Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse sammen med KL og Aarhus Universitet taget temperaturen på kommunestyret og samspillet mellem politikere og forvaltning. Denne gang i en rundspørge til landets borgmestre, og resultatet er lunt og godt. Undersøgelsen tegner nemlig et altovervejende billede af, at kommunestyret fungerer godt, og at der er et godt samarbejde og samspil mellem politikere og forvaltning i kommunerne.

Mere end ni ud af 10 borgmestre svarer således i undersøgelsen, at de er meget eller delvist enige i, at forvaltningen er gode til at vise det politiske råderum. Derudover mener borgmestrene også, at forslag fra forvaltningen stemmer overens med den retning, det politiske flertal i kommunalbestyrelsen ønsker at sætte.