Budget

Foto: Colourbox

12. 01. 2023 - kl. 10:59
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

I Frederikssund og Varde Kommune blev vi i efteråret 2022 kontaktet af Komponent – Kommunernes Udviklingscenter. De ville høre hvilke erfaringer, vi havde gjort os med den netop overståede budgetproces. I Komponent interesserede man sig for budgetprocessen for 2023 af to årsager: Det var første gang, de nye byråd skulle løse den allerstørste strategiske opgave, nemlig budgettet. Og derudover havde KL udskiftet den tidligere budgetproces med en opdateret proces. En proces, som havde fokus på løbende dialoger og tilbagemeldinger fra kommunerne.

Både Frederikssund og Varde havde nytiltrådte borgmestre, som skulle arbejde sammen med erfarne kommunaldirektører. Og derfor var der brug for en tæt dialog både i byrådet og mellem borgmester og kommunaldirektør. Det betød, at vi var nødt til at reflektere og drøfte konkrete procestiltag – og ikke mindst forventninger til processen. Den høje grad af dialog gjorde, at det var muligt at identificere de tiltag, som gjorde den største forskel for en god proces for budgetlægningen.