Sundhed

Akutplan forhandles uden kommunerne: KL vil med ved bordet

Det er afgørende, at forhandlingerne om en akutplan for sundhedsvæsnet tager udgangspunkt i det samlede sundhedsvæsen, lyder det fra KL, der derfor har sendt indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) et brev med opfordring til at inddrage kommunerne.

Det er afgørende, at der tages udgangspunkt i det samlede sundhedsvæsen, hvis presset på sundhedsvæsnet skal lettes, mener KL. Derfor opfordrer KL’s sundheds- og ældreudvalgsformand Christina Krzyrosiak Hansen (S) indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) til at tage KL med i forhandlingerne om en akutplan for sundhedsvæsnet. Foto: Holbæk Kommune

13. 01. 2023 - kl. 10:46
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er pres på sundhedsvæsnet, og et nyt eftersyn, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet har foretaget af sygehusvæsnet, bekræfter høje ventetider og et fald i produktiviteten på sygehusene.

Fredag er der sættemøde mellem indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V), Danske Regioner og landets fem regioner i forhandlingerne om udmøntningen af SVM-regeringens akutplan for sundhedsvæsnet.