Skole
Frisættelse

”Det er misvisende at forestille sig, at vi skal have 1.080 nye friskoler i Danmark. Det skal vi ikke”

Når skolerne i lighed med andre velfærdsinstitutioner skal sættes fri, er det store spørgsmål, hvordan man finder balancen mellem frihed og en eller anden form for kommunal styring.

Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening, Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen og Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg drøftede frisætning af folkeskolen. Foto: Lars Horn / Baghuset

13. 01. 2023 - kl. 06:46
Tekst af Mads Brandsen

Frihed er godt. Meget frihed kan være meget godt, men det er ikke nødvendigvis kun godt.

Sådan kan man sammenfatte den debat om frisætning på skoleområdet, der var på Kommunaløkonomisk Forum i Aalborg torsdag.