Energi

”Bureaukratisk bøvl” bremser kommuner i at lave grøn energi

Det er for bøvlet og uoverskueligt at sætte solceller op på kommunale tage, mener Frederikshavns borgmester Birgit S. Hansen. Hun har stilet et brev til landets folketingspolitikere om problemet, men ikke meget er sket.

Frederikshavns borgmester Birgit S. Hansen (S) har sendt et brev til landets folketingspolitikere i forsøg på at få gjort det lettere at sætte solceller op. Pressefoto

17. 01. 2023 - kl. 10:42
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

– Der er lutter bureaukratiske benspænd for en af de mest oplagte måder at producere grøn strøm på i kommunerne.

Sådan lyder det fra Frederikshavns borgmester, Birgit S. Hansen (S). For en måned siden sendte hun et brev til alle landets folketingspolitikere. Brevet var underskrevet af samtlige kommuners borgmestre og opfordrede til at få løst en udfordring, der forhindrer en del af den grønne omstilling – nemlig, at det er bøvlet for kommuner at opsætte solceller på deres bygningers tage.