Skole
Folketinget
Ældre

Ny Viden: Elitens børn vælger i stigende grad efterskolerne

Ny Viden handler denne gang om 10. klasser, social og sundhed samt lovgivning i Folketinget. Tips til nye analyser, forskningsresultater og rapporter modtages gerne på viden@kl.dk.

Foto: Colourbox

17. 01. 2023 - kl. 11:08
Tekst af Mads Brandsen

Elitens børn vælger i stigende grad efterskolerne

For 10 år siden var der cirka lige mange elever i folkeskolernes 10. klasser og efterskolernes ditto, men i dag er der langt flere, der tager 10. klasse på en efterskole. Samtidig er forskellene på elevgrupperne i de to tilbud betydelige og øges over tid, viser en analyse, som Dansk Erhverv har foretaget.

Mens efterskoleeleverne afslutter 10. klasse med 8,0 i gennemsnit, får folkeskoleeleverne i snit 5,7. Samtidig har 74 procent af forældrene til elever i efterskolernes 10. klasse en videregående uddannelse, mens det gælder for 35 procent i folkeskolen. Efter 10. klasse, vælger 82 procent af efterskoleeleverne gymnasiet, mens det gælder for 54 procent af folkeskoleeleverne.