Sagsbehandling
Børn

”Det har været svært at erkende, at vi ikke har gjort det godt nok”

Langeland fik landets opmærksomhed, da det kom frem, at der var begået fejl i flere børnesager. For borgmester Tonni Hansen (SF) har det været en udfordring ikke at kunne give borgerne de svar, de søger, på grund af tavshedspligten. Det er dog erkendelsen af, at kommunen har lavet fejl, og at tilliden er svundet ind, der har været det sværeste.

Tonni Hansen (S), borgmester i Langeland Kommune, er overbevist om, at ingen børn er blevet uretmæssigt fjernet, om end der er er begået fejl i sagsbehandlinger. Foto: Langeland Kommune

18. 01. 2023 - kl. 11:07
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I første halvdel af 2022 kom det frem i medierne, at der var blevet begået fejl i flere sager om anbringelser på Langeland, hvoraf kommunen erkendte tre. I slutningen af året blev det af Ankestyrelsen krævet, at kommunen skulle gennemgå alle igangværende sager. Kommunen skulle samtidig komme med et svar på, hvor mange lukkede sager, der skulle genåbnes for at sikre, at der kun var begået fejl i de tre sager.

Økonomiudvalget besluttede derfor, at alle afsluttede tvangsanbringelsessager fra de seneste tre år skal genåbnes.