Arbejdsmarked

Odense henter hjælp udefra til at få ikke-vestlige borgere i arbejde

Odense er blandt de kommuner i landet, der får allerfærrest ikke-vestlige borgere i job. Nu henter kommunen hjælp udefra i form af en ekspertgruppe på fem personer i håb om at spare flere hundrede millioner kroner og sikre, at børn og unge vokser op i hjem, hvor forældrene har arbejde.

Odense Kommune har regnet sig frem til at kunne spare 245 millioner kroner, hvis andelen af offentligt forsørgede ikke-vestlige borgere kommer ned på landsgennemsnittet. Foto: Hung Tien Vu

18. 01. 2023 - kl. 11:29
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

3.000 arbejdsløse ikke-vestlige borgere. 500 af dem har været arbejdsløse i mere end fem år, mens 100 har været det i over 15 år.

Sådan er situationen i Odense Kommune, der er blandt de kommuner i landet, som får allerfærrest ikke-vestlige arbejdsløse borgere i job. Det skulle der gerne snart være en ende for ifølge beskæftigelses- og socialrådmand Christoffer Lilleholt (V).