Folketinget
Økonomi
Arbejdsmarked

Regeringen holder fast i Arne-finansiering: Det koster jobcentrene millioner og muligheder

Snart skal anden del af aftalen bag Arne-pensionen blive til lov, og det vil både koste kommunernes jobcentre millioner og afskære dem fra at bruge bestemte beskæftigelsesindsatser. Det er stik imod ånden i regeringsgrundlaget, lyder kritikken fra KL-udvalgsformand Peter Rahbæk Juel (S).

Pressefoto

18. 01. 2023 - kl. 11:27
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Regeringen vil nu gennemføre lovforslag, der skal skaffe penge til den såkaldte Arne-pension – retten til tidlig pension – ved at gennemføre besparelser på jobcentrene for knap 800 millioner kroner.

I et brev til Folketingets beskæftigelsesudvalg varsler beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), at anden del af finansieringen bag pensionsordningen nu skal gøres til lov. Et lovforslag forventes således fremsat den 25. januar og forventes trådt i kraft den 22. marts, fremgår det af brevet.