5 resultater

Evaluering blåstempler indtil videre ny arbejdsmetode i Haderslevs ældrepleje

Ældre
Arbejdsmiljø
Sundhed

Efter et år med mindre, selvstyrende og tværfaglige teams i ældreplejen i Haderslev, vurderer VIVE i en evaluering, at det indtil videre har skabt gode resultater. Det har skabt bedre kontinuitet for borgerne, mindre sygefravær blandt medarbejdere og en mere individuel tilgang til de ældre.

Nordjyske frikommuner glæder sig over forlængelse

Beskæftigelse
Frisættelse

Kort før jul landede en tidlige julegave hos de nordjyske kommuner, der har lavet frikommuneforsøg på beskæftigelsesområdet. Seks forsøg bliver forlænget, og det vækker glæde i kommunerne. Der er håb om mere frisætning, men også skepsis om, hvorvidt det sker.

Chatrobot kan, men har ikke lyst til at hjælpe elever med snyd

Skole
Digitalisering

Den kunstige intelligens og chatbot ChatGPT kan svare på de fleste spørgsmål. Hvis man spørger den selv, bør man ikke bruge den til at snyde i skolen, og den kan tilmed benyttes konstruktivt i undervisningen. Hos Danmarks Lærerforening og i Skolelederforeningen ser man både kritisk på chatbotten, men har også øje på muligheder i fremtiden.

Skattestigninger fører til sanktioner, der rammer alle kommuner

Skat
Økonomi

Bloktilskuddet reduceres både individuelt og kollektivt som følge af, at kommunerne under et hæver skatten mere end aftalt med staten.

Telefonen lever i bedste velgående, når vi skal have fat på kommunen

Borgerservice

Danskerne vil langt hellere ringe til kommunen end at skrive en mail eller møde fysisk op. Og det er også langt det bedste at ringe, lyder det fra borgerservicechef.