Borgerservice

Telefonen lever i bedste velgående, når vi skal have fat på kommunen

Danskerne vil langt hellere ringe til kommunen end at skrive en mail eller møde fysisk op. Og det er også langt det bedste at ringe, lyder det fra borgerservicechef.

18. 01. 2023 - kl. 12:06
Tekst af Mads Brandsen

Knap hver anden dansker – 46 procent – foretrækker at benytte en selvbetjeningsløsning, når de kommunikerer med det offentlige. Men på en sikker andenplads kommer telefonen, der ovenikøbet er blevet lidt mere populær.

Det viser konsulenthuset Rambølls årlige undersøgelse IT i praksis, der blandt andet spørger danskerne, hvordan de foretrækker at kommunikere med det offentlige. Findes der ikke en selvbetjeningsløsning, vil 33 procent helst ringe, mens 12 procent foretrækker e-mail og ni procent personligt fremmøde.